Följ Hässleholms kommun

”Vi ska bli bättre på företagsklimat”

Pressmeddelande   •   Maj 03, 2011 13:57 CEST

Hässleholms kommuns företagsklimat är godtagbart enligt Svenskt Näringslivs mätning för 2010. Hässleholm placerar sig ungefär i mitten i bland Sveriges kommuner, men ambitionen är högre än så.
- Vi tror på potentialen i Hässleholms näringsliv och är övertygade om att vi tillsammans med företagen kan utveckla förutsättningarna för ett bättre företagsklimat, säger näringslivschef Charlotte Fogde Andréasson.

Svenskt Näringsliv har idag, den 3 maj, släppt 2010 års mätning och ranking av 290 kommuners lokala företagsklimat. Hässleholms kommun placerar sig på plats 142.

Hässleholms starka områden är kommunalskatten, vägnätet, tåg- och flygförbindelser samt tele- och it-nät. Områden som kommunen kan förbättra är framförallt dialog och information med företagen samt upphandlingsfrågor. Andra delar där Hässleholm får ett godtagbart betyg men som bör förbättras är medias, kommunala tjänstemäns och allmänhetens attityder till företagande.

Rankingen innehåller totalt 18 faktorer. Det är statistikfaktorer och olika enkätfrågor. Den tyngst vägande delen i rankingen är företagens bedömning av ”Det sammanfattande omdömet om företagsklimatet i kommunen”. Den frågan utgör en tredjedel av rankingen.

- Vårt analysarbete har redan börjat. På torsdag fördjupar vi oss ytterligare genom att bjuda in till Frukostklubben och ett konstruktivt samtal om hur vi kan utveckla det lokala företagsklimatet. Det är viktigt att vi är många som tar ansvar för att göra saker, poängterar näringslivssamordnare Mikael Kipowski.

- Vi har redan startat med flera åtgärder för att utveckla det lokala företagsklimatet. Det är viktigt att hela tiden träffa våra kunder, företagarna, vilket vi nu gör varje vecka. Företagslotsen är en annan viktig funktion som fungerar som en väg in för företagen. Under det kommande halvåret ska vi också formulera vår nya gemensamma affärsplan tillsammans med näringslivet i Hässleholm, berättar Charlotte Fogde Andréasson.

På Frukostklubben den 5 maj presenteras huvuddragen i Svenskt Näringslivs mätning med ett efterföljande samtal på scen och i publiken om hur man tillsammans kan utveckla företagsklimatet. På scen samtalar Gustav Ekberg, VD på Eolus Vind, Inga Petterson, personalchef på Ballingslöv, och Lena Lindkvist, entreprenör genom företagen LindRed Redovisning och Kost & Sånt.

 

Om mätningen
Varje år genomför Svenskt Näringsliv en enkätundersökning om det lokala företagsklimatet. Företagare får betygsätta hur de upplever situationen för det egna företaget ur skilda aspekter. Undersökningen används för att ta fram en årlig rankinglista över det lokala företagsklimatet i Sveriges alla kommuner. Samtliga frågor redovisas i den öppna faktabasen om företagsklimat som finns tillgänglig här: företagsklimat. För pressmeddelande om rankingen se www.svensktnaringsliv.se.

 

För mer information, kontakta gärna
Mikael Kipowski, Näringslivssamordnare                                                                                                                                                                               Näringslivschef
0709-71 72 25

Charlotte Fogde-Andréasson
Näringslivschef
0709–71 72 29